7 killergeheimen van een e-mailnieuwsbrief

Voor bedrijven worden nieuwsbrieven per e-mail nog steeds belangrijker. Nieuwsbrieven komen namelijk altijd binnen in de inbox en voor de meeste mensen is het dagelijks checken van de mail inmiddels een routine geworden. Voor de bij ons aangesloten markten versturen wij dan ook iedere week een nieuwsbrief. Daarom delen wij de 7 killergeheimen van een e-mailnieuwsbrief met jullie.

1. Mensen voelen zich bij het medium nieuwsbrief op hun gemak
Checken van je mail valt voor de meesten binnen de dagelijkse routine. Velen doen dit ook een aantal keer per dag. De kans is groot dat mensen nieuwsbrieven in hun inbox verwachten, want de nieuwsbrief is een vertrouwd medium.

2. Een nieuwsbrief komt gewoon binnen in je inbox
Hiermee bedoelen we dat dit programma al openstaat op de achtergrond. Dit kan zijn via de desktop, smartphone of tablet. De e-mail is een makkelijk medium om te gebruiken, namelijk niemand hoeft deze applicatie eerst te downloaden.

3. De nieuwsbrief leent zich uitstekend voor tweerichtingsverkeer 
Nieuwsbrieven komen binnen bij klanten in hun inbox waar ook vertrouwde informatie binnenkomt. Denk hierbij aan de tandarts, familie, sportclub etc. Op die laatste mails kan gereageerd worden en op een nieuwsbrief ook. Zorg er dus voor dat je je nieuwsbrief niet vanaf een no-reply verstuurt.

4. Nieuwsbrieven leiden tot conversie
Met een nieuwsbrief krijg je nieuwe klanten. Al helemaal wanneer je geregeld interessante informatie verstuurt. Wanneer een klant zich hecht aan jouw nieuwsbrief, zorgt dat voor meer vertrouwen. Een call to action is belangrijk binnen een nieuwsbrief en dit kan op verschillende manieren. Stel een vraag of een verwijzing naar je website (koop nu, lees meer etc.).

5. Je publiek goed targeten is een belangrijke succesfactor
Richt je tijdens het versturen van de nieuwsbrief op specifieke doelgroepen. Naast de inhoud en pakkende schrijfstijl is de juiste doelgroep de derde succesfactor van de nieuwsbrief. Zorg dat je databestanden goed zijn ingedeeld, zodat ze beschikbaar gesteld kunnen worden voor analyse.

6. Wees niet bang dat je te veel nieuwsbrieven stuurt
Wanneer je je doelgroep specifiek gaat targeten, kun je ook meerdere verschillende nieuwsbrieven versturen. Zolang de inhoud de klant triggert, kun je gerust meerdere nieuwsbrieven sturen. Mensen hebben nou eenmaal verschillende aandachtsgebieden.

7. Werk met A/B tests
A/B tests uitvoeren is niet het meest ingewikkelde. Bij A/B tests vergelijk je twee factoren met elkaar. Je meet hiermee de effectiviteit van verschillende aanpassingen. Denk hierbij aan de titel en ondertitel van de nieuwsbrief, verschillende kleuren gebruiken of preview inhoud volgende nieuwsbrief.

Ook interessant voor u

Podcasts worden steeds populairder

Wat is podcasting? Podcasting is niet nieuw, maar het wordt wel steeds...

Lees meer

Facebook Search Ads

Wat zijn Facebook Search Ads, hoe zien ze eruit en wat zijn...

Lees meer

De waarde van de onmeetbare effecten van social media

Veel bedrijven die social media inzetten, richten zich met hun doelen te...

Lees meer

Tips voor video als marketing instrument!

Video is niet meer weg te denken uit de middelenmix. Video is...

Lees meer