De content trends voor 2020
De contentstrategie-trends voor 2020 gaan meer over nieuwe manieren van samenwerken dan over de doorbraak van technische innovaties. Lees onderstaand de trends op het gebied van content.
1. De bewuste vertraging
Bij trends denk je al snel over innovaties en techniek; nieuwe tools en nieuwe toepassingen. Maar meestal leiden die niet gelijk tot ander gedrag. Mensen bewegen vaak traag mee met technische innovatie. Een trend voor 2020 is daarom ‘de bewuste vertraging’. Hetgeen we vaak een trend noemen, is in werkelijkheid vaak meer een hype. Een technische innovatie waar zoveel druk opligt dat iedereen die wil gebruiken. Wil je goede content plaatsen dan kijk je vooruit. Naar trends die toekomst hebben. Van belang is om op de lange termijn te denken. Gaan we investeren in een nieuwe tool, die waarschijnlijk een hype is of gaan we investeren in een lange termijn doel?
2. LinkedIn is het nieuwe Facebook
het organische bereik van Facebook is het afgelopen jaar naar nieuwe dieptepunten gedaald. Hierdoor zien we dat LinkedIn deze plek steeds meer heeft ingenomen. Hoe komt dit precies? Allereerst is LinkedIn meer zakelijk gericht. De economie draait goed, waardoor LinkedIn als een dynamische marktplaats gebruikt wordt. In 2019 groeide het aantal gebruikers met 150 miljoen. Deze ontwikkelingen zorgen ervoor dat LinkedIn een perfecte plek is om te bouwen aan je merkbekendheid, het branden van werknemers en jezelf.
3. De mens is een groepsdier
Ondanks dat Facebook steeds minder gebruikers kent, groeien de groepen harder dan ooit. Wie nog nuttig publiek op Facebook wil bereiken, moet er voor betalen. Tenzij, je gebruik maakt van de groepen op Facebook. De trek naar groepsdynamiek is ook een soort van privacy: alles wat in een groep gebeurt, blijft immers daar.
4. Privacy is mainstream
Veel bedrijven wringen zich in allerlei bochten om ons, de consument ervan te overtuigen dat ze onze privacy beter zullen beschermen. Deze trends zal nog aan kracht winnen en pas gaan afvlakken als de regelgeving beter wordt. De invloed hiervan op de digitale relatie van de contentmaker met gebruikers en klanten, en met andere bedrijven en organisaties, is niet te onderschatten. Adblockers worden inmiddels niet alleen meer door echte geeks gebruikt en het aantal browsers met ingebouwde privacy-technologie groeit gestaag.
5. Focus op focus
De digitale drukte wordt steeds meer door mensen als hinderlijk ervaren. Digitaal heeft invloed op onze gezondheid, prestaties en menselijke relaties. Alles gebeurd online en er wordt veel druk opgelegd. De app-store zit inmiddels dan ook vol met appjes waarmee je je hoofd weer leeg kunt maken of rommel kunt blokken.
Voor je content is het dus belangrijk om ook offline verbinding te hebben met de mensen die je wilt bereiken.