De social media trends voor 2020
Veel trends uit 2019 zetten zich in 2020 weer voort. Wat zijn nu de belangrijkst trends waar we in 2020 goed op in kunnen spelen? Hoogstwaarschijnlijk zijn er veel meer belangrijke trends voor social media, maar in deze blog bespreken we een aantal belangrijke trends. Misschien niet voor iedere kleine ondernemer toepasbaar, maar wel interessant om in de gaten te houden! Lees je mee?
Creatieve content bovenaan de agenda
De afgelopen jaren draaide social media steeds meer om cijfertjes. Conversie, traffic en e-commerce. Hoewel, dit nog altijd belangrijk is, komt het delen van creatieve content ook weer hoog op de agenda te staan. In een wereld met steeds meer content, blijft creativiteit cruciaal voor het succes van je onderneming. Door middel van creativiteit kun je je onderscheiden van de concurrent. Creatie wint het tussen al het advertising geweld. Belangrijk is dus om uit te springen met de content die er geplaatst wordt. Zorg voor goed beeldmateriaal, eventueel video’s en aansprekende teksten.
De focus verschuift naar stories
De Instagram en Facebook gebruikers zijn volop in story-formats gedoken en ook netwerken zelf zetten stories steeds meer centraal. Stories worden steeds meer uitgebreid. Er zijn daarnaast ook lay-outs beschikbaar om je story in een bepaald thema te delen met de volger. Misschien vraag je je af wat precies het verschil is tussen stories en posts op Instagram? Insta stories zijn vaak informeler dan Insta posts. In Insta stories worden vaak alledaagse zaken gedeeld en de tijdlijn is voor de meeste bedrijven en personen een soort portfolio met de mooiste creaties. Natuurlijk kan je hier zelf je strategie voor bepalen.
Privé accounts worden weer het nieuwe standaard
De vraag of social media meer privé wordt, is een vraag die de komende jaren zal spelen. Er zijn veel tekenen dat er een verschuiving zal plaatsvinden van standaard ‘open’ naar standaard ‘gesloten’. Dit komt mede door de recente social media schandalen. Je merkt ook dat men steeds voorzichtigers is met wat ze op social media delen. Als bedrijf is het daarom belangrijk om ook voorzichtig om te gaan met informatie van klanten.
Socialmedia platformen als publishers
Deze trend speelt al een langere tijd en is dus niet echt nieuw te noemen. Sociale netwerken zien zichzelf steeds meer als publisher van unieke content, als aanvulling op user generated content. Denk bv. aan sportcontent, programma’s, series en film. De één na de andere mediadeal wordt gesloten. Veel bedrijven zien in dat een platform zoveel mogelijk moet bieden.
Social media in gaming
Social media en gaming raken steeds meer vervlochten. Zo zijn chatfuncties in online games steeds algemener en worden veel games via social media platformen gespeeld. Weer zo’n voorbeeld dat men steeds meer bezig is om alles op 1 platform aan te bieden.
Grote influencers in het nauw
Een aantal jaren geloofde men in de ‘grote’ influencers. Zij hadden een enorm bereik, waardoor ze ook veel mensen konden aanspreken. Inmiddels staat de geloofwaardigheid van veel grote topinfluencers onder druk. De match met een bedrijf of merk is niet altijd optimaal. Er wordt daarom ook steeds vaker gekeken naar het inzetten van meerdere kleine en middelgrote influencers, die vaak nog een grotere mate van geloofwaardigheid hebben. Deze influencers richten zicht vaak op een specifieke branche, waardoor je direct te maken hebt met de juiste doelgroep.
AR gaat mainstream in social media
AR, Augmented Reality, staat eigenlijk jaarlijks op het trendlijstje. Het is een methode om digitale beelden over de werkelijkheid weer te geven. In de praktijk is de ontwikkeling er wel, maar gaat de adoptie niet altijd vrij makkelijk. Inmiddels leggen tal van nieuwe features de focus op AR. Vaak is dit gekoppeld aan e-commerce.
Lokalisering van content en campagnes
Er is een groot overschot van content op de diverse social media platformen. Het wordt steeds lastiger voor merken om relevant te zijn, maar ook voor de netwerken zelf om de aandacht van het publiek vast te houden. Context is vaak cruciaal en dat is vaak jouw lokale omgeving. Er is daarom een duidelijke ontwikkeling te zien in de inzet van social media marketing richting lokalisering. Zorg ervoor dat je lokaal meer zichtbaarheid creëert met je marketing middelen. Het hebben van Fans die positief over jouw vertellen is hierbij belangrijk.
Dit waren een aantal belangrijke trends op het gebied van social media. De één zal voor u als marktondernemers beter toepasbaar zijn, dan de ander.
Vragen? Neem dan even contact met ons op en wij helpen graag!