Facebook voor ondernemers

Heb je als ondernemer nog geen Facebookpagina voor je bedrijf of wil je weten hoe je daar optimaal gebruik van kan maken? Lees dan verder! Met een Facebookpagina sta je direct in contact met jouw doelgroep.

Facebook blijft nog altijd populair
Facebook heeft maandelijks meer dan 2 miljard actieve gebruikers en staat op nummer 3 van de meest bezochte websites. Gemiddeld is een gebruiker maar liefst 38 minuten lang op het platform te vinden. De gemiddelde Facebookgebruiker klikt per maand op 11 advertenties en gemiddeld deelt een Facebookgebruiker 13 keer per maand een ‘like’ uit.

Zakelijk succes op Facebook
Hieronder lees je welke stappen je kunt zetten voor zakelijk succes op Facebook:

  1. Meld je aan op Facebook
    Om een Facebookpagina voor je bedrijf aan te maken, moet je je eerst persoonlijk aanmelden op Facebook. Registreren kan snel en eenvoudig op: https://www.facebook.com/
  2. Maak een zakelijke pagina aan
    Met je persoonlijke account kun je een zakelijke pagina aanmaken, dit wordt de Facebookpagina voor je onderneming. Je doelgroep kan de pagina ‘liken’ of volgen. Wat jij deelt op jouw Facebookpagina, krijgen zij te zien op hun tijdlijn.
    Hoe maak je een zakelijke pagina aan?
    Ga voor een zakelijke pagina naar ‘pagina maken’, vervolgens is het handig om een huisstijl aan je zakelijke pagina te geven zodat de doelgroep jouw onderneming herkent. Een logo toevoegen is hierbij belangrijk, voor veel bedrijven is dit namelijk een herkenbaar onderdeel. Indien het lastig is om alleen een Facebookpagina te onderhouden, dan kun je dit ook samen met anderen doen. Het is namelijk mogelijk om meerdere beheerders aan een Facebookpagina te koppelen.
  3. Wees interactief
    Bij social media is het de bedoeling dat je betrokkenheid met je doelgroep genereert, hiervoor moet je interactief zijn. Houd er rekening mee met dat je op alles wat je plaatst, reacties kunt krijgen. Het is dus een tweerichtingsverkeer, probeer op je volgers te reageren en wacht er niet te lang mee. Gebruikers verwachten dat je snel reageert.
  4. Maak je pagina publiek toegankelijk
    Zodra je een pagina aanmaakt, is deze direct openbaar. Zorg ervoor dat je pagina makkelijk te vinden is door bijvoorbeeld gebruik te maken van zoekwoorden (woorden waar je doelgroep op zoekt).
  5. Plaats (interessante) content
    De meeste Facebookgebruikers hebben niet altijd interesse in advertenties. Ze willen leuke berichten zien en lezen. Facebook filtert daarom ook veel berichten weg. Houdt hier rekening mee en probeer er ook op in te spelen. Plaats bijvoorbeeld foto’s en video’s. Consumenten nemen beeld over het algemeen sneller in zich op. Op Facebook hoef je niet elk bericht zakelijk te houden, richt je dus niet continu op verkoop of promoten, maar probeer je volgers vooral te inspireren. Uiteraard is het wel van belang dat je professioneel blijft naar je doelgroep toe.
  6. Plaats een advertentie op Facebook
    Met meer dan 2 miljard actieve gebruikers, is Facebook een geschikt online platform om gericht te kunnen adverteren. Je hebt zelf in de hand waar en hoe vaak je advertentie te zien is, dit hoeft dan ook niet duur te zijn. Er zijn verschillende soorten mogelijkheden om je doelgroep te bereiken. Meer informatie over adverteren op Facebook? Hier zijn verschillende artikelen over geschreven (https://business.trustedshops.nl/blog/facebook-adverteren-voor-beginners).

Ook interessant voor u

Social media stand halverwege 2020

De tijd vliegt voorbij. We zitten alweer halverwege het jaar en er...

Lees meer

Genereer betrokkenheid op je social media kanalen

Social media engagement laat zich het best vertalen door ‘betrokkenheid op social...

Lees meer

Drie pijlers die in de socialmedia-marketing cruciaal zijn

Dat social media al tijden voor veel ondernemingen een onmisbaar element van...

Lees meer

10 praktische tips voor een betere (online) vindbaarheid in de huidige tijd

De huidige tijd geeft veel ondernemers ruimte om te werken aan een betere...

Lees meer