Genereer betrokkenheid op je social media kanalen

Social media engagement laat zich het best vertalen door ‘betrokkenheid op social media’. Het is een begrip dat aangeeft in hoeverre mensen jouw social media berichten interessant vinden. Er is op de meeste platformen geen alles-in-één maatstaf voor social media engagement. Betrokkenheid wordt daarom meestal bepaald door een combinatie van onderstaande statistieken, afhankelijk van welke relevant zijn voor een organisatie.

  • Vind-ik-leuks
  • Deelacties
  • Reacties
  • Nieuwe volgers
  • Klikken op links
  • Interactieratie

Waarom is social media engagement belangrijk? 

Positieve betrokkenheid op social media is om twee redenen nuttig.

  1. Allereerst is het een goede meetlat om vast te stellen of je op de goede weg bent met je social media. Je maakt content tenslotte voor een doelgroep. Als jouw berichten iets in die doelgroep teweeg weten te brengen, is dat vanzelfsprekend een goed teken – andersom geldt natuurlijk het omgekeerde.
  2. Een misschien nog wel betere reden om social media engagement serieus te nemen, heeft te maken met social media algoritmes. Door algoritmes worden social media berichten die veel engagement ontvangen, namelijk beloond met meer vertoningen. Een bericht dat vaker wordt weergegeven, levert weer meer engagement op, en zo gaat de sneeuwbal rollen. Daarom is het zo belangrijk om als marktondernemer ook de berichten van de markt te delen en andersom.

Zo kan het zijn dat je met de ene post slechts 5% van je volgers bereikt, en met een andere tot ruim boven de 100%. Dat verschil is geen toeval, maar wordt voor een groot deel bepaald door de betrokkenheid die jouw bericht weet te genereren. Dus, voor iedereen die zijn bereik op social media wil vergroten: start met focussen op meer social media engagement. In andere woorden: het aantal mensen dat een vorm van betrokkenheid vertoont met jouw bericht ten opzichte van het totaal aantal mensen dat jouw bericht te zien krijgt.

Check bijvoorbeeld bij vorige berichten hoe mensen daar op gereageerd hebben en wellicht kan je dit als inspiratie gebruiken voor de komende berichten die je op je social kanalen  gaat delen. Zo kan je goed zien wat voor mensen aantrekkelijk maakt en wat bijvoorbeeld discussies of gesprekken oproept. Mocht je hier vragen over hebben, neem gerust contact met ons op.

Ook interessant voor u

Hoe geef je een succesvol webinar?

Steeds meer bedrijven houden in deze corona tijd een webinar! Onwijs handig,...

Lees meer

Google Ads ook wij gebruiken ze, maar waarom?

Google Ads. Wat zijn dat nou eigenlijk? Google Ads wordt ook wel...

Lees meer

Nieuwe Instagram Feature: Reels

Instagram is inmiddels voor de meesten wel bekend, maar zoals het gaat...

Lees meer

Social media stand halverwege 2020

De tijd vliegt voorbij. We zitten alweer halverwege het jaar en er...

Lees meer