Hoe zet je Instagram in voor bedrijven?

Instagram is echt een visueel medium. Op Instagram kun je beeldmateriaal delen om een veel groter publiek te bereiken en gezien te worden door potentiële klanten over de hele wereld. Je vergroot dus je bereik, zichtbaarheid én naamsbekendheid. Kortom: het is een ideaal middel om je merk/bedrijf visueel te verbeteren en je (nog meer) te binden met klanten. 

Heb jij nog geen Instagram-account? Maak die dan aan door onderstaande stappen te doorlopen:

  1. Meld je aan voor een Instagram-account en kies een gebruikersnaam die je merk duidelijk vertegenwoordigt
  2. Voeg een profielfoto toe een biografie en een link naar jouw website
  3. Koppel je account aan Facebook en veel andere externe sites, waarop je een account hebt. Dan kan je het bericht op diverse kanalen delen. Hiermee kun je het volgende doen:
    • Deel foto’s op de verschillende kanalen
    • Zorg ervoor dat je Facebook-vrienden je eenvoudig kunnen vinden met de Vriendenzoeker. Ook wordt hiermee een nieuwsverslag in Instagram gemaakt voor iedereen die jou op Facebook volgt en zijn/haar Facebook-account aan Instagram heeft gekoppeld.
  4. Laat je Facebook-volgers weten dat je ook op Instagram te vinden bent. Geef je Instagram-gebruikersnaam door en laat volgers zonder iPhone/Android zien waar ze je Instagram-foto’s kunnen bekijken.
  5. Gebruik en zoek naar tags om in contact te komen met je doelgroep, Probeer deze tips voor het gebruik van hashtags
  6. Begin met het delen van foto’s op Instagram en al je andere sociale netwerken. Bekijk het Instagram for Business-blog voor voorbeelden van de wijze waarop merken Instagram gebruiken.

 

Tips voor het gebruik van Instagram: 

  • Gebruik kwaliteitsfoto’s voor Instagram. Dit hele platform draait om fantastisch beeldmateriaal en er is veel concurrentie, dus zorg dat je opvalt! Gebruikers scrollen op Instagram meestal snel door hun feed, dus het is belangrijk om scherpe, heldere foto’s te kiezen die snel de aandacht trekken.
  • Gebruik hetzelfde logo als op je website. Je logo is bedoeld om je bedrijf herkenbaar te maken. Waar klanten je ook zien, je bedrijfslogo moet hetzelfde zijn zodat mensen meteen zien dat bijvoorbeeld je zakelijke website, je visitekaartje en je Instagram-account bij elkaar horen.
  • Kies een stijl en blijf erbij. Goede bedrijfsaccounts zijn consequent. Kies een stijl die bij je bedrijf past en gebruik die stijl dan in elke foto. Zo ziet je feed er samenhangend uit, valt je bedrijf op en weten volgers wat ze kunnen verwachten.
  • Deel spontane stories. Instagram Stories zijn kleine momenten, waarop je een kijkje krijgt in iemands leven. Ze gaan 24 uur mee en geven je de kans om je volgers exclusief mee te laten kijken achter de schermen. Voor bedrijven is dat een goede gelegenheid om de menselijke kant van het zaken doen te laten zien. Voor stories is het niet erg als je beeldmateriaal hebt met een wat lagere resolutie. Dit zorgt er juist voor dat het authentieker overkomt. Houdt het vooral spontaan, echt is beter dan perfect. Wil je meer interactie met je volgers? Beantwoord hun vragen met een live Q&A of krijg meteen feedback met een poll sticker bij je Story.
  • Deel foto’s van je volgers. Als je een zakelijk Instagram-account opzet, kun je je volgers aanmoedigen om foto’s te delen van zichzelf met hun favoriete producten of diensten van jouw merk. Dit kun je dan zelf weer delen op je bedrijfsaccount. Hebben je volgers een duwtje nodig? Start een wedstrijd waarbij volgers een product kunnen winnen als je ze een selfie maken met jouw product. Zorg er wel voor dat je duidelijke voorwaarden voor je actie hebt opgesteld.
  • Deel meer video’s. Video is een trend die verder gaat groeien in 2020. Gebruikers bekijken video’s en reageren meer op video’s dan op andere berichten. Het Instagram algoritme geeft meer bereik en je hebt geen professioneel productieteam nodig om video voor Instagram te maken. Een simpele smartphone video kan net zo goed werken.

Variatie is belangrijk op social media. Je wilt er namelijk voor zorgen dat je volgers niet gaan vervelen. Misschien krijg je uit onderstaande tips wat inspiratie, om ervoor te zorgen dat jouw bedrijf goed zichtbaar is.

  • Promoot je producten met foto’s en video’s (alles kan)
  • Geef je volgers een exclusief kijkje achter de schermen in het dagelijks leven van je bedrijf. Maak een video van je teamlunch of interview spontaan je collega’s om meer van de “gezichten” te laten zien die achter je bedrijf zitten
  • Begin wedstrijden, promoties en weggeef acties.
  • Plaats foto’s en video’s van klanten die je product gebruiken.
  • Deel beoordelingen van echte klanten.
  • Inspireer volgers met citaten en gedachten.
  • Let op feestdagen en evenementen, zodat je inhoud deelt over onderwerpen waar je volgers mee bezig zijn.

Wil je meer informatie over de inzet van Instagram voor jouw bedrijf? Neem dan contact met ons op en we beantwoorden graag je vragen.

Ook interessant voor u

Social media stand halverwege 2020

De tijd vliegt voorbij. We zitten alweer halverwege het jaar en er...

Lees meer

Genereer betrokkenheid op je social media kanalen

Social media engagement laat zich het best vertalen door ‘betrokkenheid op social...

Lees meer

Drie pijlers die in de socialmedia-marketing cruciaal zijn

Dat social media al tijden voor veel ondernemingen een onmisbaar element van...

Lees meer

10 praktische tips voor een betere (online) vindbaarheid in de huidige tijd

De huidige tijd geeft veel ondernemers ruimte om te werken aan een betere...

Lees meer