Marketing op de markt

Vorige week hebben we de markten in Veenendaal en Nieuwegein bezocht om nieuwe foto’s te maken, informatie uit te wisselen met de marktondernemers en te proeven hoe het gaat. Het is leuk om te zien hoe de verschillende marktondernemers met plezier hun klanten helpen. Om de doelgroep te vergroten plaatsen ze regelmatig advertenties op de websites van de markten zelf. Wat ons echter gebeurde bij één marktondernemer was verrassend.

Preken voor eigen parochie

Het spreekwoord heeft een iets andere dekking. Echter we zien veelal dat de marktondernemers graag hun eigen aanbod onder de aandacht brengen op de warenmarkt. Als geheel sta je sterk en wanneer er veel bezoekers op de markt komen zorgt dit voor een positief resultaat voor alle marktondernemers. Op de markt zijn alle producten zeer toegankelijk en een goed advies van de marktkoopman krijg je ook in een handomdraai. Erg prettig om zo te winkelen.

Zorg voor een goed gevoel bij de markt

De marktkoopman waar we mee spraken staat er al vele jaren. Hij hoeft niet zo zeer zijn eigen producten in het zonnetje te zien zegt hij. Liever leest hij een mooi verhaal wat de emotie en de gevoelens van de marktkoopmensen deelt met anderen. Geweldig! Het is een lange termijn visie waarmee je meer doet dan slechts een product of dienst uitlichten. Het is namelijk zo mogelijk om te zorgen voor meer mensen op de hele markt.

De marktkoopman vertelde vroeger vaak trots dat een bekende politicus zijn vrouw bij hem kwam om inkopen te doen. “We doen zaken met de locals” was het devies van de politicus aan zijn vrouw. Hij zag het effect altijd. Wat de vrouw kocht, kochten veel andere mensen ook direct.

Zorgen voor de non-food?

Een andere marktkoopman sprak zijn zorgen uit over de non-food op de markt. Hij ziet het aantal non-food marktmensen afnemen. Er zijn weinig nieuwe starters. Niet vreemd, gezien de eenvoud waarmee je een webshop kunt starten. Dit is uiteraard onder de jeugdige mensen populairder. Het is echter een compleet andere manier van verkopen. Je moet juist online opboxen tegen veel grote en kleine webshops. Op de markt kun je de klant centraal zetten en genieten van je werk. Je krijgt volop eer van je werk en kunt ook gemakkelijk extra’s aanbieden om het klantgeluk nog verder te verhogen. Hopelijk komen er snel meer Non-food ondernemers bij op de markten in ons land!

Ook interessant voor u

Waarom nieuwsbrieven sturen (nog steeds) belangrijk is

Er worden dagelijks nog erg veel nieuwsbrieven gestuurd wereldwijd. Doordat er vele...

Lees meer

Persoonlijke aandacht is het grootste wapen!

Persoonlijke aandacht is het grootste wapen! Aandacht is vandaag een schaars goed...

Lees meer

De toegevoegde waarde van storytelling!

Het geven van de juiste informatie en het delen van relevante en...

Lees meer

Bezorgen werkt nog niet en een Gouden Leeuw?

  Bezorgen werkt nog niet en een Gouden Leeuw? Jumbo gaat toch...

Lees meer