Nieuwe Instagram Feature: Reels

Instagram is inmiddels voor de meesten wel bekend, maar zoals het gaat met grote social kanalen komen er iedere keer weer nieuwe ontwikkelingen bij. Zo heeft Instagram een nieuwe feature toegevoegd; Reels. Met deze feature kunnen korte, pakkende video’s gemaakt worden met muziek en zelfs effecten. We leggen je hier kort uit wat het inhoudt en hoe je het kunt gebruiken voor jouw onderneming. Bekijk hier een video met uitleg. 

Praktische tips bij gebruik:

  • Vanuit Reels kun je zelf een nummer kiezen. Je mag een selectie maken van maximaal 15 seconden. Je kiest zelf het begin en eindpunt.
  • Het is handig om je clip op te delen in kleinere stukken. Deze stukken neem je apart op. Dat doe je met de timer-functie.
  • Je kunt je opgenomen stuk terugkijken door op het pijltje naar links te drukken. Als je het wil overdoen, druk je weer op de opname-knop. Zo kun je dus net zo lang opnemen tot je tevreden bent.
  • Extra handige functie: de ‘align’-knop. Met deze knop zie je visueel de laatste frame van je vorige opname in beeld. Zo kun je ervoor zorgen dat je in de volgende opname op precies dezelfde plek staat als waar je in de vorige opname bent geëindigd.
  • Je kunt per opname een filter/effect gebruiken. Er zijn allerlei leuke, handige en grappige effecten.
  • Ook kun je per opname een snelheid kiezen, van slomo tot versneld. Als je deze functie kiest, wordt de muziek tijdens de opname ook versneld/vertraagd.
  • De Reels publiceer je net als een reguliere post. Zodra je Reels hebt gepubliceerd, krijg je een extra ‘tab’ op je Instagram-profiel. De Reels blijven dus ook zichtbaar en zijn vindbaar in ‘explore’.

TikTok blijft een platform dat de aandacht trekt door alle grappige filmpjes en vernieuwende challenges. Je kunt je er uren vermaken. Niet zo gek dus dat Instagram met een soortgelijke feature wilde komen: Instagram Reels.

Begin augustus heeft heeft Instagram Reels gelanceerd. Deze feature lijkt enorm veel op TikTok, want het draait ook om korte filmpjes. Daarnaast zit er veel overlap in qua mogelijkheden. Zo krijg je bij beide de mogelijkheid om filmpjes op te nemen die bestaan uit meerdere fragmenten. Het hoeft dus geen one-taker meer te zijn, waardoor je de mogelijkheid hebt om je creativiteit helemaal de vrije loop te laten gaan. En juist doordat TikTok en Reels zo veel op elkaar lijken, is het interessant om te kijken: zijn er ook verschillen te ontdekken?

Wat zijn de verschillen?

  1. TikTok is een apart platform en Reels is een onderdeel van Instagram
  2. Reels moet je echt opzoeken. 

Doordat Reels ‘maar’ een onderdeel is van Instagram, zijn de video’s minder prominent in beeld dan in TikTok. Zo staan Reels verstopt op je profielpagina onder een apart tabblad, net als de IGTV-video’s. Je ziet ze alleen voorbijkomen in je tijdlijn of Stories als de gebruiker er zelf voor kiest om ze op deze plekken te delen.

Reels heeft ook nog geen eigen kopje op de ‘Verkennen’ pagina, zoals IGTV dat wel heeft. (Dit zie je als je in Instagram op het vergrootglas klikt.) Daarnaast is het lastig om te kiezen welke reel je wil bekijken. Je moet dan gewoon door de lange rij aanbevolen Reels scrollen. Wel kun je zoeken op een hashtag en de bijbehorende Reels aanklikken.

TikTok daarentegen is apart platform met alleen maar TikTok-filmpjes. Hierdoor kun je makkelijker gericht zoeken. Ook heeft TikTok een ‘For you’-page met aanbevolen filmpjes. Hierdoor krijg je makkelijker een groot bereik met je eigen filmpjes.

3. Hashtags spelen een minder grote rol

Op TikTok heb je trending hashtags en worden hashtags veel gebruikt om het bereik te vergroten. Bij Reels zijn hashtags nog minder in gebruik. Er zijn ook geen trending hashtags, waardoor er ook nog vrijwel geen challenges omhoog komen. Zoals dit bij TikTok wel enorm belangrijk is.

4. Op Instagram heb je al volgers

Een ander belangrijk punt is dat je op Instagram al publiek hebt: je huidige volgers. Waardoor je al een bestaand bereik hebt, als je je Reel deelt op je profiel en in de Stories. Bij TikTok begin je weer helemaal from scratch.

Daarnaast heb je de mogelijkheid om in je Reel te verwijzen naar je eigen Instagram-profiel met bijvoorbeeld een link in je biografie. Deze mogelijkheid heb je bij TikTok (nog) niet. Daar kun je enkel verwijzen naar een Instagram-pagina of een YouTube-kanaal, zónder link.

5. TikTok heeft meer opties voor de lengte van je video’s 

Een van de grootste verschillen tussen TikTok en Reels is de mogelijkheden qua lengte voor video’s. Deze zijn bij TikTok net wat meer uitgebreid.

Zo heb je bij TikTok de mogelijkheid om te kiezen tussen een filmpje van 15 of 60 seconden én kun je ook met enkel foto’s een filmpje maken. Dit wordt dan een diavoorstelling van 5 foto’s met een special effect. Bij Reels heb je enkel de optie om een filmpje te maken van 15 seconden.

6. TikTok heeft meer bewerk-opties

Voordat je een video gaat maken, kun je bij TikTok verschillende dingen instellen om een toffe video te maken. Zo kun je kiezen welk geluid je onder de video wil, welke kant de camera op moet staan en hoe snel de video moet worden afgespeeld voor slow motion of juist extra speed. Daarnaast kun je een filter over de video gooien en een timer zetten als je je video uit meerdere fragmenten wil laten bestaan.

In principe kun je al deze dingen ook met Reels. Maar bij TikTok heb je wat meer keuze qua effecten en heeft bij Reels nog niet iedereen beschikking over de audio-optie.

7. In TikTok kun je bestaande video’s of foto’s uploaden

In TikTok kun je ook bestaande video’s of foto’s uploaden vanuit je filmrol. Bij Reels heb je enkel de optie om video’s te importeren vanuit je filmrol. Zodra je verschillende fragmenten hebt opgenomen, is het tijd om je video een finishing touch te geven. Denk aan het toevoegen van tekst of stickers. Ook hierin heb ik een aantal kleine verschillen ontdekt. Simpelweg doordat TikTok al langer mee gaat en meer updates heeft gehad.

8. In TikTok heb je meer opties voor de nabewerking

In Reels heb je achteraf de mogelijkheid om een gifje of sticker toe te voegen, teksten en filters toe te voegen en te tekenen op het scherm. Dit zijn dus ongeveer dezelfde opties als in Instagram Stories.

TikTok gaat hierin net wat verder. Zo kun je in TikTok ook achteraf clips aanpassen, spraakeffecten toevoegen, een voice-over opnemen, de audio inkorten en het volume van het originele geluid en de toegevoegde audio aanpassen. Maar je kunt bijvoorbeeld ook effecten en filters toewijzen aan verschillende fragmenten, waar je bij Reels een filter over de hele video gooit.

Meer informatie over dit onderwerp? Neem contact met ons op via info@demarktonline.nl

 

Ook interessant voor u

Hoe geef je een succesvol webinar?

Steeds meer bedrijven houden in deze corona tijd een webinar! Onwijs handig,...

Lees meer

Google Ads ook wij gebruiken ze, maar waarom?

Google Ads. Wat zijn dat nou eigenlijk? Google Ads wordt ook wel...

Lees meer

Nieuwe Instagram Feature: Reels

Instagram is inmiddels voor de meesten wel bekend, maar zoals het gaat...

Lees meer

Social media stand halverwege 2020

De tijd vliegt voorbij. We zitten alweer halverwege het jaar en er...

Lees meer