De Markt als trekker voor het winkelgebied
Afgelopen week las ik ‘de Koopman’. Het was gevuld met mooie interviews en artikels. Wat opviel was dat de markt Sittard-Geleen de trekker is voor het winkelgebied. Geweldig toch! Zo is het ook in vele plaatsen. Ondanks dat krijgen ze niet altijd de waardering die ze toekomt. Het is soms een strijd tussen horeca, winkeliers en de markt voor iedere centimeter. Natuurlijk is dat wat overdreven. Het is vaak maar net hoe je het benadert. Het is belangrijk om als eenheid naar de consument op te treden en om te kijken hoe je samen de klant kunt winnen voor ieders gewin.
Een totaalbeleving
Het is belangrijk om de bezoekers van het centrum een complete beleving te bieden. Een beleving waarbij shoppen op de markt, in het winkelgebied en bij de horeca centraal staat. Samen de bezoekers een geweldige beleving bieden moet de essentie zijn. Zonder bezoekers immers geen verkopen. Toch? Samen kun je nog meer bezoekers aantrekken en zorgen voor de kruisbestuiving tussen de belangrijke onderdelen van de stad of het dorp.
A-Locatie
Nog steeds zie je dat de markten in de meeste gemeenten de beste locaties hebben. Waar de winkeliers hoge huren betalen zie je de marktkramen ook verschijnen. Mede door de gezamenlijke aantrekkingskracht van deze topplekken is het mogelijk om hier het maximale rendement uit te halen. Zowel de winkeliers met hoge huren als de marktkoopmensen.
Wie trekt de kar?
Het is goed om te kijken hoe je gezamenlijk het maximale kunt bereiken voor jezelf (de markt of de winkeliers of horeca) en voor iedereen. Waar het in eerste instantie natuurlijk belangrijk is om je eigen broek op te houden is het ook essentieel om aan de ander te denken. Samen heb je de bezoekers van een stad of dorp meer te bieden dan alleen. Het is natuurlijk goed dat je als drie-eenheid (als er drie partijen zijn) goed overleg voert met elkaar. De gemeente kan hier een sterke begeleidende rol bij spelen. Het is goed om gezamenlijk de plannen te maken om de bezoekers een geweldige beleving te bieden.