Nieuwe markten
Het is natuurlijk heerlijk om te horen dat de vraag naar een warenmarkt nog groot en hoog is in ons land. Zo horen we verhalen dat er in Groningen mogelijk nieuwe markten bijkomen, doordat de buurt hierom vraag. Wanneer de markt goed is samengesteld is het een win-win situatie voor de bezoekers en marktondernemers. Het is dan ondenkbaar dat het geen succes wordt.
Groeien!
Ook is er pas een nieuwe markt in Amsterdam bijgekomen. De Zuidas Markt was een diep gekoesterde wens van de buurt. De markt is vorige week donderdag gestart en heeft een zeer mooi uitgebalanceerd aanbod van marktondernemers. Er komen nog meer markten bij in Amsterdam. Mensen omarmen het concept en vinden het fijn om hoogwaardige producten te kopen, goede service te krijgen en te genieten van de sfeer op de markt.

CVAH-voorzitter Louise Wesselius en CVAH-regiomanager Evelyn Bethume op de Zuidas Markt met Bart van Bart’s Beans
Iedere markt is anders
Elke marktondernemer zal beamen dat iedere markt anders is. Een marktondernemer deelde laatst nog dat de vrijdagmarkt en de zaterdagmarkt in dezelfde plaats compleet anders is. De samenstelling van de markt (met verschillende marktondernemers) is anders en het publiek vaak ook. Het onderschrijft maar weer eens, dat de markt belangrijk is voor verschillende mensen op verschillende dagen. Iedere markt heeft ook zo zijn eigen doel.
Kwaliteit
Natuurlijk moet er altijd kwaliteit zijn. Kwaliteit komt immers altijd bovendrijven. Het is echter wel zo dat in sommige plaatsen of wijken het prijselement belangrijker is dan op een andere markt. Bij de Zuidas Markt is het bijvoorbeeld van ondergeschikt belang net als bij de ZuiderMRKT in Amsterdam zuid. Toch is de markt vaak net wat aantrekkelijker geprijsd dan de speciaalzaken in de buurt. Ongeacht de prijs is uiteraard de prijs essentieel.
Verse producten & vakmanschap
Een andere reden waarom de bezoekers de markt omarmen is natuurlijk de versheid van de producten en het vakmanschap van de marktondernemers. Ook de aandacht is iets wat een sterk punt is. Bij de grote landelijke winkels van grote winkelketens zie je een verschuiving van vakkennis naar goedkopere krachten. Niets mis mee, wanneer je hier ook uit de voeten kunt. Wil je wat meer aandacht en vakmanschap? Dan ben je op de markt op de juiste plek!
Schaarse vergunningen problematiek
Natuurlijk mogen we niet vergeten te vermelden, dat de schaarse vergunningen problematiek roet in het eten kan gooien. Het zorgt immers voor onduidelijlkheid over de toekomst. Is het dan nog wel verstandig om grote investeringen te doen? Hetzelfde geldt eigenlijk ook voor het zero-emissie beleid in de binnensteden. Hier is uiteraard de verwachting dat de marktkoopmensen een uitzonderingspositie krijgen.
De toekomst
We kijken uit naar een toekomst waar de markten meer de power krijgen en de macht om hun eigen markten goed in te richten op basis van de wensen van hun publiek. Natuurlijk in overleg met de gemeente en in samenwerking met andere belangrijke partijen in een stad, dorp of wijk (denk aan de horeca en winkeliersverenigingen).